A közvéleménykutatás javaslatait is figyelembe véve újabb módosításokat hajtottunk végre a vizsgamodellen. Alapelvként azt tartottuk szem előtt, hogy csak könnyíthetünk a követelményeken. Így a javasolt változtatások közül – amelyek nem voltak ellentmondásban a kerettantervvel, és amelyek nem veszélyeztették az érettségi követelmények logikai rendszerét – olyanokat hajtottunk végre, amelyek bizonyos elemek törlését, vagy középszintről emelt szintre történő áthelyezését jelentették. Ezen kívül bekerült néhány olyan kiegészítés, amely a feladatírók számára ad útmutatást, hogy az érettségin minél inkább a készségek mérése domborodjék ki, illetve, hogy minél nagyobb hangsúlya legyen a vizsgán a mindennapok kémiájának.
A jelenlegi vizsgaszerkezet a 17. táblázat szerint alakul.
|
Középszint |
Emelt szint |
Vizsgaforma |
írásbeli és szóbeli |
írásbeli és szóbeli |
Az írásbeli feladatainak – kijelölése |
központi |
központi |
– időtartama |
120 perc |
240 perc |
– maximális pontszáma |
100 pont |
100 pont |
A szóbeli feladatainak – kijelölése |
iskolai (szaktanár) |
központi |
– maximális időtartama |
15 perc |
20 perc |
– maximális pontszáma |
50 pont |
50 pont |
17. táblázat: Az érettségi vizsga szerkezete
Az írásbeli vizsga tartalmi szerkezetének összehasonlítását a 18. táblázatba foglaltuk össze.
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
Általános,
szervetlen és szerves kémiai kérdések |
közel azonos pontszámban |
|
|
A
számítási feladatok az összpontszámból |
20–40%* (legalább egy feladat) |
40–50% |
|
Környezetkémia |
meg kell jelennie minden
feladatlapon |
|
|
Esettanulmány
(kémiai tárgyú szöveg értelmezése) |
lehet |
lehet (max. 15%)** |
|
Alternatív
feladat |
lehet (max. 15%) |
– |
|
Feladattípusok |
feleletválasztásos teszt (min. 15%)** |
feleletválasztásos teszt (15–20%)** |
|
táblázatkiegészítés, reakcióegyenletek
kiegészítése, elemző
feladatok (kísérletelemzés, táblázatok, grafikonok elemzése, anyagok
összehasonlítása, a jelenségek magyarázata stb. kis esszé formában),
számítással kombinált kísérletelemzés |
táblázatos feladatok,
egyenletkiegészítés (25–40%)** |
|
|
elemző feladatok (30–40%) |
||
*
attól függően, hogy az alternatív feladatból a számítási vagy az elméleti
feladatot oldja meg
** az elmélet összpontszámának százalékában megadva
18. táblázat: Az írásbeli vizsga tartalmi szerkezete (összehasonlítás)
A szóbeli vizsga tartalmi részét a 19. táblázatban hasonlítottuk össze.
|
Középszint |
Emelt szint |
1. feladat |
Egy szerves, szervetlen vagy általános kémiai téma vagy témakör átfogó ismertetése |
|
2. feladat |
Egy kísérlet végrehajtása és a tapasztalatok értelmezése, vagy |
|
leírt kísérlet megadott tapasztalatainak értelmezése |
leírt kísérlet várható eredményének becslése és elemzése |
|
3. feladat |
– |
Problémamegoldó feladat |
19. táblázat: A szóbeli vizsga tartalmi szerkezete (összehasonlítás)
Középszinten a tétel két részének eltérő témaköröket (pl. szerves és szervetlen vagy általános és szerves kémia) kell érintenie.
Emelt szintű érettségi esetében a szóbeli tétel három részének megfogalmazásánál törekedni kell arra, hogy legalább egy-egy szerves, illetve szervetlen kémiai kérdés szerepeljen, amelyben fel kell használni az általános kémiai ismereteket. (Például, ha az 1. kérdés általános kémiai témára vonatkozik, akkor a következő két kérdés egyikében a szerves, a másikban a szervetlen kémia domináljon.) Törekedni kell arra, hogy a 2. és 3. kérdés közel azonos nehézségű legyen.
A teljes (írásbeli és szóbeli) vizsgán papíron, számológépen és íróeszközön, valamint a szóbelin az esetleges laboratóriumi eszközökön kívül a négyjegyű függvénytáblázat (periódusos rendszerrel) használható.
* Az itt szereplő összehasonlító adatok az Oktatási közlönyben megjelent vizsgamodell értelmezését, megértését szolgálják.