II. A VIZSGA LEÍRÁSA
Írásbeli vizsga 120 perc |
Szóbeli vizsga 15 perc |
Egy feladatsor |
Egy téma kifejtése Egy kísérlettel kapcsolatos feladat |
100 pont |
50 pont |
Írásbeli
vizsga
Az írásbeli vizsgán a jelölteknek egy központi feladatsort kell megoldaniuk. A vizsgázó a rendelkezésére álló időt tetszése szerint oszthatja meg az egyes feladatok között és megoldásuk sorrendjét is meghatározhatja.
Vizsgázónként szükséges segédeszköz a függvénytáblázat periódusos rendszerrel és szöveges adatok tárolására és megjelenítésére nem alkalmas zsebszámológép.
Tartalmi szerkezet, a
feladatsor jellemzői
A feladatsor általános, szervetlen és szerves kémiai kérdéseket tartalmaz. A feladatsor tartalmi összeállításánál meg kell jelennie a környezetkémiai szemléletmódnak.
A feladatsor a következő típusú feladatokból állhat:
· Feleletválasztásos kérdések (ezen belül egyszerű, akár fejben is megoldható számítási feladat is lehetséges).
· Az elméleti feladatok többi részét a következő feladattípusok teszik ki: táblázatkiegészítés, reakcióegyenletek kiegészítése, elemző feladatok (kísérletelemzés, táblázatok, grafikonok elemzése, anyagok összehasonlítása, a jelenségek magyarázata stb. kis esszé formájában). Az elméleti feladatoknak ismeret-, értés- és alkalmazásszintű kérdéseket is tartalmazniuk kell.
· Számítási feladatok (szöveges feladatok és feleletválasztásos kérdések egyaránt).
· A feladatlap tartalmazhat egy esettanulmány típusú problémát, amely valamely kémiai tárgyú szöveg (pl. újságcikk) értelmezésén túl a témához kapcsolódó kémiai kérdéseket is tartalmaz.
A feladatok száma változó, a felsorolt feladattípusok közül lehetőleg minél többféle kerül a feladatsorba. A feladattípusok vegyesen is alkalmazhatók az egyes feladatokon belül, például kísérlet értelmezése és hozzá kapcsolódó számítás. A feladatsor az egyik feladat esetében két alternatívát kínál: az egyik inkább kémiai anyagismeretet, a másik problémamegoldást igénylő feladat (pl. számítási feladat) lehet. A vizsgadolgozat megfelelő helyén a vizsgázónak meg kell jelölnie, hogy a választásra felajánlott részben melyik feladatot választotta.
A feladatsor összeállításában a következő arányok érvényesülnek:
· A számítási feladatokkal elérhető pontszám az összpontszámnak mintegy 20–40%‑át teszi ki: annak, aki az alternatív feladat számításos formáját választja, legfeljebb 40%, annak, aki az elméleti jellegű kérdést oldja meg, 20% körüli érték.
· Az elméleti feladatok az elérhető összpontszámnak 60–80%-át teszik ki.
· A feleletválasztásos kérdések pontaránya az elméleti feladatokon belül minimum 15%.
· Az alternatív feladat pontszáma az összpontszámnak legfeljebb 15%-a lehet.
· Egy-egy feladat maximális pontszáma nem haladhatja meg a feladatsor összpontszámának 20%-át.
Az írásbeli vizsgadolgozatokat a szaktanár javítja és értékeli. Az értékelés központi javítási-értékelési útmutató alapján történik.
A feladatsoron elérhető összpontszám vizsgaidőszakonként változhat. A vizsgadolgozatok pontszámát az elért pontszámokból számított százalékos teljesítmény egész számra kerekített értéke adja meg. Például ha az elérhető összpontszám 112, az elért pontszám 81, akkor a vizsgapontszám 72.
A vizsgadolgozat megfelelő helyén a vizsgázónak meg kell jelölnie, hogy a választásra felajánlott részben melyik feladatot választotta. Ezt a felügyelő tanárnak a vizsgadolgozat beszedésekor ellenőriznie kell. Amennyiben ez nem történt meg, és a választás ténye a dolgozatból sem derül ki egyértelműen, akkor minden esetben az első választható feladat megoldását kell értékelni.
Szóbeli vizsga
A középszintű szóbeli vizsga tételsorának összeállításáról a vizsgabizottságot működtető intézmény gondoskodik. A tétel pontos megfogalmazása nem hozható nyilvánosságra.
Vizsgázónként szükséges segédeszköz a függvénytáblázat periódusos rendszerrel és szöveges adatok tárolására és megjelenítésére nem alkalmas zsebszámológép, továbbá a tételeknek megfelelően csoportosított kísérleti eszközök.
A tételt a vizsgázónak önállóan kell kifejtenie. Közbekérdezni csak akkor lehet, ha teljesen helytelen úton indult el, vagy nyilvánvaló, hogy elakadt. (Ez esetben segítő kérdést lehet feltenni, amennyiben az még a felelési időbe belefér.)
Tartalmi szerkezet
A tételsor legalább 20 tételt tartalmaz. A tételeknek a követelményrendszer egészét le kell fedniük.
A tétel jellemzői
A szóbeli vizsgatétel két altételt tartalmaz.
1. Egy szerves, szervetlen vagy általános kémiai téma vagy témakör átfogó ismertetése.
2. Egy kísérlet végrehajtása és a tapasztalatok értelmezése
vagy
leírt kísérlet megadott tapasztalatainak értelmezése.
A két altételnek eltérő témaköröket (pl. szerves és szervetlen vagy általános és szerves kémia) kell érinteniük. A tételeknek utalniuk kell a használható segédeszközökre.
A felelet összpontszáma az alábbi szempontok szerint megállapított részpontszámok összegzésével alakul ki:
|
Értékelési szempontok |
Max. pontszám |
1. altétel |
a) Tartalmi helyesség |
20 |
b) Előadásmód, logikai helyesség |
5 |
|
2. altétel |
a) A kísérlet elvégzése, a tapasztalatok megállapítása* |
10 / 0 |
b) A kísérlet tapasztalatainak értelmezése* |
5 / 15 |
|
5 |
||
A segédeszközök szakszerű használata |
5 |
|
Maximálisan elérhető összes pontszám |
50 |
* Attól függően, hogy elvégzendő kísérletről van-e szó,
vagy megadott kísérletet kell-e értelmezni.
Az értékelés az alábbi szempontrendszer alapján történik:
1.a) Tartalmi helyesség
0 pont |
A vizsgázó nem a témáról beszél, tanári segítséggel sem tér át a kérdésben szereplő témára. |
1-3 pont |
A vizsgázó megemlít néhány információt a kérdésben szereplő témával kapcsolatban, de alapvetően nincs tisztában a kérdés lényegével. |
4-7 pont |
A vizsgázó tisztában van a feladatával, hiányos tudása miatt azonban csupán egy szűk részletét tárgyalja. |
8-11 pont |
A vizsgázó a kérdésben szereplő téma egyes részeit csak felületesen tárgyalja, illetve a felelet több súlyos szaktárgyi tévedést tartalmaz. |
12-15 pont |
A vizsgázó a kérdésben szereplő téma egy nagyobb részletével nincs tisztában, vagy sok apró hibát ejt, vagy csak a tanári kérdésekre adott válaszokkal fejti ki a témát. |
16-19 pont |
A vizsgázó felelete során a kérdésben szereplő téma legtöbb lényeges részletét önállóan tisztázza. A felelet hiányosságára vagy apróbb pontatlanságra vonatkozó, a tanár által feltett egy-két kiegészítő kérdésre nem tudja a választ. |
20 pont |
A vizsgázó felelete során a kérdésben szereplő téma minden lényeges részletét önállóan tisztázza, a tanár által feltett egy-két kiegészítő kérdésre helyesen felel. |
1.b) Előadásmód, logikai helyesség
5 pont |
3-4 pont |
1-2 pont |
0 pont |
A felelet minden része logikus rendszerbe foglalt. A vizsgázó csak ritkán keresi a szavakat mondanivalója megfogalmazásához. |
A felelet nagyrészt logikusan felépített, csak néhány logikai hibát tartalmaz. A vizsgázót többször kell kisegíteni a mondanivalója megfogalmazásánál. |
A felelet sok súlyos logikai hibát tartalmaz, illetve a megfogalmazások szakszerűtlenek. |
A felelet összefüggéstelen, logikai rendszere követhetetlen. |
Elvégzendő kísérlet esetén:
2.a) A kísérlet elvégzése, a tapasztalatok megállapítása
10 pont |
5-9 pont |
4-1 pont |
0 pont |
A vizsgázó szakszerűen elvégzi a kísérletet, tapasztalatai helyesek. |
A vizsgázó rendelkezik a feladat megoldásához szükséges gyakorlati ismeretekkel, de a kísérlet végrehajtásakor apró hibákat vét. |
A vizsgázó a feladat megoldásához szükséges gyakorlati ismeretek egy részével rendelkezik, de a kísérletet nem tudja végrehajtani. |
A vizsgázó nem rendelkezik a kísérlet elvégzéséhez szükséges gyakorlati ismeretekkel. |
2.b) A kísérlet tapasztalatainak értelmezése
5 pont |
3-4 pont |
1-2 pont |
0 pont |
A vizsgázó a kísérlet tapasztalatait kisebb tanári segítséggel értelmezi. |
A vizsgázó a kísérlet tapasztalatait tanári segítséggel is csak hiányosan értelmezi. |
A vizsgázó a kísérlet tapasztalatait tanári segítséggel sem képes értelmezni. |
Megadott kísérlet esetén:
2.b) A kísérlet tapasztalatainak értelmezése
15 pont |
8-14 pont |
1-7 pont |
0 pont |
A vizsgázó a kísérlet tapasztalatait kisebb tanári segítséggel értelmezi. |
A vizsgázó a kísérlet tapasztalatait tanári segítséggel is csak hiányosan értelmezi. |
A vizsgázó a kísérlet tapasztalatait tanári segítséggel sem képes értelmezni. |
Szakmai nyelvezet, a mértékegységek, jelrendszer helyes használata
5 pont |
3-4 pont |
1-2 pont |
0 pont |
A vizsgázó helyesen használja a szakkifejezéseket, mértékegységeket, illetve hibátlanul alkalmazza a fizikai és kémiai jelrendszert. |
A vizsgázó többnyire szakszerűen használja a szakkifejezéseket, mértékegységeket, illetve a fizikai és kémiai jelrendszert. Hibáit tanári segítséggel korrigálja. |
A vizsgázó a szakkifejezések, mértékegységek, illetve a fizikai és kémiai jelrendszer használatában gyakran téved. Hibáit többször még tanári segítséggel sem tudja korrigálni. |
A vizsgázó tájékozatlan a szakkifejezések, mértékegységek, illetve a fizikai és kémiai jelrendszer használatában. |
A segédeszközök szakszerű használata
5 pont |
3-4 pont |
1-2 pont |
0 pont |
A vizsgázó önállóan és helyesen használja a segédeszközöket (periódusos rendszert, táblázatokat, grafikonokat stb.). |
A vizsgázó csak felszólításra használja a segédeszközöket a kérdések megoldásához. |
A vizsgázó csak tanári segítséggel képes eligazodni a segédeszközök használatában. |
A vizsgázó tanári segítséggel sem képes eligazodni a segédeszközök használatában. |