8.4. A szóbeli vizsga értékelése
A vizsga ezen részében nem zárható ki teljesen a szubjektivitás, de törekedni kell arra, hogy a vizsgamodellben lefektetett értékelési szempontokat minél egységesebben alkalmazzuk a felelet értékelésénél.
A részletes vizsgakövetelmény az értékelés szempontjait mindenre kiterjedően tartalmazza. Ennek betartása azonban csak akkor lehetséges, ha a vizsgáztató a vizsgát követően azonnal, illetve részben azzal párhuzamosan állapítja meg a részpontokat. Ezt segíti egy előre megszerkesztett pontozólap, amelyen az értékelés a felelettel párhuzamosan is történhet (l. a minta-pontozólapot).
A felelet felépítésének, logikájának megítélése csak akkor lehetséges, ha a jelöltnek alkalmat adunk az önálló feleletre.
Az egyes ponthatárok biztosítanak lehetőséget arra, hogy 1–2 pont erejéig a felelet összhatását is értékeljük.
A szükséges segédeszközök használatának megítélésekor a kérdés megválaszolásához szükséges periódusos rendszer, a függvénytáblázat, illetve az esetlegesen biztosított egyéb eszközök használatát kell értékelni. Kísérlet elvégzése, értelmezése esetén ez további eszközökkel bővülhet. Maximális pontot ér, ha a vizsgázó önállóan és helyesen használja az említett eszközöket. Kevesebb ponttal értékeljük a vizsgázó munkáját, ha fel kell hívni a figyelmét az eszközök használatának lehetőségére. Ebből a szempontból 0 ponttal értékelendő a felelet, ha a vizsgázó még segítséggel sem igazodik el a segédeszközök használatában.
Ügyelni kell arra, hogy a téma kifejtése során feltett kérdések ne lépjék túl a követelményrendszerben leírtakat, ugyanakkor – a vizsgázó diák felkészültségétől függően – olyan információkat is el lehet fogadni, ami nincs a követelményrendszerben, de a kérdésre jó válasznak minősíthető. Például az elemek reakciói esetén konkrét kérdés csak a követelményrendszerben leírtakra vonatkozhat, de a különböző reakciótípusok olyan vegyületekkel is leírhatók, amelyek ismerete nem kötelező. Minden jó és jellemző reakciót el kell fogadni, és más területen is ezt az elvet kell követni.
A tétel megfogalmazásának egyértelműnek kell lennie. Az értékelésnek ki kell terjednie arra is, hogy a téma kifejtése tartalmilag milyen mértékben felel meg a címben foglaltaknak. Amennyiben a felelő „elkalandozik”, a vizsgáztató tanár kérdéseivel irányítsa a jelöltet. Természetesen ezt a megfelelő helyen a részpontszám megállapításakor figyelembe kell venni.
A szóbeli vizsga gyakorlati feladatainak kijelölésekor figyelemmel kell lenni arra, hogy a rendelkezésre álló idő alatt valóban elvégezhető legyen a feladat, s azt a vizsgázó képes legyen egyedül végrehajtani. Ez esetben értékelhető csak az önállóság.
A szóbeli vizsgán nyújtott teljesítmény és az írásbeli feladatsor eredménye együttesen határozza meg a vizsgázó érdemjegyét. Az összesítésre vonatkozó szabályokat a vizsgaszabályzat tartalmazza.
A szóbeli vizsga alkalmával is betartandó minden balesetvédelmi és egészségügyi szabály. Egészségre ártalmas vegyszerrel kísérlet nem végeztethető el.
8.4.1. A szóbeli vizsga
értékelésének szempontjai
Értékelési szempontok |
Pontszám |
|||
1.
kérdés |
Tartalmi
helyesség |
A vizsgázó felelete során a kérdésben szereplő téma
minden lényeges részletét önállóan tisztázza, a tanár által feltett egy-két
kiegészítő kérdésre helyesen felel. |
20 pont |
|
A vizsgázó felelete során a kérdésben szereplő téma
legtöbb lényeges részletét önállóan tisztázza. A felelet hiányosságára vagy
apróbb pontatlanságra vonatkozó, a tanár által feltett egy-két kiegészítő
kérdésre csak részben tudja a választ. |
16–19
pont |
|||
A vizsgázó a kérdésben szereplő téma egy nagyobb
részletével nincs tisztában vagy sok apró hibát ejt, vagy csak a tanári kérdésekre
adott válaszokkal fejti ki a témát. |
12–15
pont |
|||
A vizsgázó a kérdésben szereplő téma egyes részeit
csak felületesen tárgyalja, illetve a felelet több súlyos szaktárgyi tévedést
tartalmaz. |
8–11 pont |
|||
A vizsgázó tisztában van a feladatával, hiányos
tudása miatt azonban csupán egy szűk részletét tárgyalja. |
4–7 pont |
|||
A vizsgázó megemlít néhány információt a kérdésben
szereplő témával kapcsolatban, de alapvetően nincs tisztában a kérdés lényegével. |
1–3 pont |
|||
A vizsgázó nem a témáról beszél, tanári segítséggel
sem tér át a kérdésben szereplő témára. |
0 pont |
|||
Előadásmód,
logikai
helyesség |
A felelet minden része logikus rendszerbe foglalt.
A felelő csak ritkán keresi a szavakat mondanivalója megfogalmazásához. |
5 pont |
|
|
A felelet nagyrészt logikusan felépített, csak néhány
logikai hibát tartalmaz. A vizsgázót többször kell kisegíteni a mondanivalója
megfogalmazásánál. |
3–4 pont |
|||
A felelet sok súlyos logikai hibát tartalmaz,
illetve a megfogalmazások szakszerűtlenek. |
1–2 pont |
|||
A felelet összefüggéstelen, logikai rendszere
követhetetlen. |
0 pont |
Értékelési szempontok |
Pontszám |
||||
2.
kérdés |
A
kísérlet elvégzése, a tapasztalatok
megállapítása |
A vizsgázó szakszerűen elvégzi a kísérletet,
tapasztalatai helyesek. |
10 pont |
|
|
A vizsgázó rendelkezik a feladat megoldásához
szükséges gyakorlati ismeretekkel, de a kísérlet elvégzésekor apróbb
hibákat ejt. |
5–9 pont |
||||
A vizsgázó a feladat megoldásához szükséges
gyakorlati ismeretek egy részével rendelkezik, de a kísérletet nem tudja
végrehajtani. |
1–4 pont |
||||
A vizsgázó nem rendelkezik a kísérlet elvégzéséhez
szükséges ismeretekkel. |
0 pont |
||||
Szakmai
nyelvezet, a mértékegységek, a jelrendszer helyes használata |
A vizsgázó helyesen használja a szakkifejezéseket,
mértékegységeket, illetve hibátlanul alkalmazza a fizikai és kémiai
jelrendszert. |
5 pont |
|
||
A vizsgázó többnyire szakszerűen használja a
szakkifejezéseket, mértékegységeket, illetve a fizikai és kémiai
jelrendszert. Hibáit tanári segítséggel korrigálja. |
3–4 pont |
||||
A vizsgázó a szakkifejezések, mértékegységek, illetve
a fizikai és kémiai jelrendszer használatában gyakran téved. Hibáit többször
még tanári segítséggel sem tudja korrigálni. |
1–2 pont |
||||
A vizsgázó tájékozatlan a szakkifejezések, a
mértékegységek, illetve a fizikai és kémiai jelrendszer használatában. |
0 pont |
||||
A
segédeszközök szakszerű használata |
A vizsgázó önállóan és helyesen használja a
segédeszközöket. |
5 pont |
|
||
A vizsgázó csak felszólításra használja a
segédeszközöket a kérdések megoldásához. |
3–4 pont |
||||
A vizsgázó csak tanári segítséggel képes
eligazodni a segédeszközök használatában. |
1–2 pont |
||||
A vizsgázó tanári segítséggel sem képes
eligazodni a segédeszközök használatában. |
0 pont |
||||
Elért összes pontszám |
|
||||
Értékelési szempontok |
Pontszám |
|||
2.
kérdés |
A
kísérlet elemzése (a pontok a felismert vagy a tanár által közölt probléma
megoldására adhatók) |
A vizsgázó a kísérlet tapasztalatait helyesen
értelmezi. |
10 pont |
|
A vizsgázó a kísérlet tapasztalatait kisebb tanári
segítséggel értelmezi. |
5–9 pont |
|||
A vizsgázó a kísérlet tapasztalatait tanári
segítséggel is csak hiányosan értelmezi. |
1–4 pont |
|||
A vizsgázó a kísérlet tapasztalatait tanári segítséggel
sem képes értelmezni. |
0 pont |
|||
Szakmai
nyelvezet, használata |
A vizsgázó helyesen használja a szakkifejezéseket,
mértékegységeket, illetve hibátlanul alkalmazza a fizikai és kémiai jelrendszert. |
5 pont |
|
|
A vizsgázó többnyire szakszerűen használja a
szakkifejezéseket, mértékegységeket, illetve a fizikai és kémiai jelrendszert.
Hibáit tanári segítséggel korrigálja. |
3–4 pont |
|||
A vizsgázó a szakkifejezések, mértékegységek,
illetve a fizikai és kémiai jelrendszer használatában gyakran téved. Hibáit
többször még tanári segítséggel sem tudja korrigálni. |
1–2 pont |
|||
A vizsgázó tájékozatlan a szakkifejezések, a
mértékegységek, illetve a fizikai és kémiai jelrendszer használatában. |
0 pont |
|||
A
segédeszközök szakszerű használata |
A vizsgázó önállóan és helyesen használja a
segédeszközöket |
5 pont |
|
|
A vizsgázó csak felszólításra használja a
segédeszközöket a kérdések megoldásához. |
3–4 pont |
|||
A vizsgázó csak tanári segítséggel képes
eligazodni a segédeszközök használatában. |
1–2 pont |
|||
A vizsgázó tanári segítséggel sem képes eligazodni
a segédeszközök használatában. |
0 pont |
|||
Elért összes pontszám |
|