9.10. A középszintű kémia szóbeli vizsga értékelése
A szóbeli értékeléséhez
megadott szempontok:
1.
Kérdés: a) Tartalmi helyesség összesen: 20 pont
b) Előadásmód,
logikai helyesség: 5 pont
2. A
kísérlet elvégzése, a tapasztalatok megállapítása: 10 pont
A kísérlet tapasztalatainak értelmezése: 5
pont
Szakmai nyelvezet, a mértékegységek, a jelrendszer
helyes használata: 5 pont
A segédeszközök szakszerű használata 5
pont
Összesen: 50
pont
Az értékelési
szempontok értelmezését a IV. tétel példáján nézzük meg.
1. Az ionos, a kovalens és a fémes kötés kialakulásának feltételei és bemutatásuk egy-egy példán.
Az 1. kérdésben az elsőrendű kémiai kötéseket kell jellemezni példák segítségével.
A tartalmi helyesség 20 pontjának megszerzéséhez szükséges legfontosabb tartalmi elemek a következők:
Ismertetni kell a három elsőrendű kötés (kovalens, ionos, fémes) fogalmát és kialakulásának feltételeit. Jellemezni kell a kötések erősségét is. A kovalens kötés jellemzése kapcsán több szempont vizsgálata is elvárható (a kötés létrejötte, polaritása, delokalizáció, a kovalens vegyérték és a vegyértékelektronok száma közötti összefüggés).
A kötésekre felsorolt példák itt a kialakulás feltételeinek megértését jelzik.
A tételnek nem témája a halmazállapotok és a kristályrácstípusok jellemzése. Az ezekre való utalás természetesen nem probléma, különösen nem, ha a kötések következményeként utal a vizsgázó az eltérő halmazállapotokra, rácstípusokra, illetve az ezekből adódó fizikai tulajdonságokra. (Pl. az elsőrendű kötések erősségét jól jellemzi, hogy az ionrácsos, atomrácsos, fémrácsos anyagok szobahőmérsékleten és légköri nyomáson általában szilárd halmazállapotúak.)
Az a vizsgázó, aki a kötések ilyen következményeit is ismerteti, az nem csupán definíció-szinten ismeri a kémiai fogalmakat, hanem azokat összefüggéseiben is látja.
Bár a rácstípusokról nem szükséges beszélni, az viszont hiba, ha a kovalens kötést a vizsgázó kizárólag a molekulákhoz köti. Az összetett ionok és az atomrácsos anyagok említése követelményként fogalmazható meg.
Pontlevonás jár, ha a vizsgázó a leglényegesebb elemek (a három elsőrendű kötés lényegének megfogalmazása) közül valamit kihagy, vagy ha a tanuló hibát ejt. A 15 pont akkor sem adható meg, ha rákérdezés után ezt pótolja vagy helyesbíti. Ha csak ennyiből áll a tétel ismertetése, akkor 12 pont adható a felelőnek. Ha a részletesebb jellemzésbe vagy a példák felsorolásába csúszik hiba, a vizsgázó azt pontveszteség nélkül javíthatja (ha kell a vizsgáztatók kérdezzenek rá).
A hibák (rossz megfogalmazás, helytelen példák) természetesen pontlevonással járnak.
Az 1. kérdésnél az előadásmódot, a logikai helyességet 5 ponttal értékelhetjük. A tartalomnál megszerzett 20 pontból nem feltétlenül adódik ennek az 5 pontnak a megszerzése. A vizsgázó tudhatja az összes, a tételhez kapcsolódó ismeretet, ha a felépítése rendezetlen, az előadásmód kapkodó, nem jár az 5 pont.
Akkor sem jár az 5 pont, ha a vizsgázó – egyébként helyes – megállapításait a vizsgáztatók pontosító vagy rávezető kérdéseivel tette meg.
Ugyanakkor megadható az 5 pont, ha a vizsgázó összefüggően, logikus rendbe szedve adja elő ismereteit, de azok közé hiba csúszott (pl. rossz definíció).
A 2. kérdésnél a kísérlet
elvégzésével és a tapasztalatok megállapításával 10 pont szerezhető. A kísérletek tapasztalatainak értelmezésére 5
pont kapható.
A IV. tétel 2. kérdése a következő: A tálcán levő kémcsőben formaldehid vagy körömlakk-lemosó (aceton) van. Kémcsőben készítse el a következő oldatot: ezüst-nitrát-oldathoz csepegtessen ammónia oldatot, míg a keletkező csapadék fel nem oldódik (ha túl gyorsan adagolja az ammóniát, a csapadék keletkezése nem is figyelhető meg, mert azonnal oldódik)! Ehhez az oldathoz adjon egy keveset az ismeretlen oldatból, és enyhén melegítse az oldatot (ha szükséges). A tapasztalatok alapján döntse el, hogy mi volt a kémcsőben!
Ahhoz, hogy a vizsgázó megkapja az első 10 pontot, el kell végeznie
szakszerűen a leírt kísérletet. Ehhez tartozik, hogy az ezüst-nitrát-oldathoz
ammónia oldatot adagoljon a tanuló cseppenként, ha a keletkező csapadék
feloldódik, akkor kell az ismeretlen kis részletét hozzáönteni!
A 10 pont megszerzéséhez hozzátartozik a szakszerű melegítés
(kémcsőfogóval, áthúzni a lángon, rázogatva, ferdén tartva, arra fordítva, ahol
nem áll senki, vagy a vízfürdővel való melegítés). Minden szakszerűtlenség
pontlevonással jár.
A maximális 10 pont megszerzéséhez hozzátartozik a helyes tapasztalat
megállapítása is, itt ez azt jelenti, hogy a vizsgázó megmondja, hogy a
formaldehid hatására kiváló ezüsttől lesz fekete az oldat és fényes a kémcső
belső felülete.
Ha a tanuló csak elvégzi szakszerűen a kísérletet, de nem adja meg a helyes
tapasztalatot, akkor csak 5 pont adható. Itt a kísérlet tapasztalatainak értelmezése a reakcióegyenlet felírását
jelenti, erre kaphatja meg a tanuló az újabb 5 pontot.
Ag-tükörpróba: az acetaldehidnél van
reakció, mely Ag kiválást eredményez.
CH3COH + 2Ag+ +
2OH- = CH3COOH + 2Ag + H2O
C+1 = C+3 + 2e-
oxidáció
2Ag+ + 2e- = 2Ag
redukció
Az első és a második
részkérdésre összesen 40 pontot kap a vizsgázó, a további 10 pont a tétel
kifejtésének összbenyomására adható.
Szakmai nyelvezet, a mértékegységek, a jelrendszer
helyes használata 5 pont.
A segédeszközök szakszerű használata
5 pont. Az itt megszerzett pontok
a Négyjegyű függvénytáblázatok, illetve a periódusos rendszer használatából
adódnak. Az ionos, a fémes és a kovalens kötés példáinak felírásához szükség
van az elektronegativitási adatok kikeresése is.
Néhány kidolgozott tétel:
IV. tétel
1.
A nemesgázszerkezet kis energiájú, nagyon stabil
szerkezet, minden atom a kémiai kötés kialakításkor ezt a szerkezetet akarja
elérni.
(2 pont)
a) Ionos kötés:
Feltétele: DEN ³ 2,0
pl.: NaCl, KF, CaCl2.
Kialakulása:
pl.:
Na +
Cl = Na+ + Cl-
1s22s22p63s1 1s22s22p63s23p5 1s22s22p6 1s22s22p63s23p6
Na
= Na+ +
e- oxidáció
Cl
+ e- = Cl- redukció
A nátriumatomból nemesgázszerkezetű nátrium-kation, míg a klóratomból
nemesgázszerkezetű klorid-anion lesz. A keletkező vegyület ionrácsos, pl.
ebben a rácsban az ionok aránya 1 : 1, a vegyület képlete NaCl.
Az ionos kötés: az ellentétes töltésű
ionok között kialakuló kötés.
(6 pont)
b) Kovalens kötés:
Feltétele: DEN < 2,0
SEN = nagy
pl.: kétatomos molekulák: H2, Cl2, N2, O2
több atomos molekulák: P4,
S8, C60
atomrácsos anyagok: gyémánt, SiO2
Kialakulása:
pl.:
Cl + Cl = Cl–Cl, Cl2
Kovalens kötés: kötő-elektronpárral kialakuló kötés. A hajtóerő a
nemesgázszerkezet kialakulása.
Fajtái: apoláris kovalens kötés, ha DEN = 0, pl. H2, Cl2, CS2,
PH3
poláris kovalens kötés, ha DEN > 0, pl. HCl, H2O, NH3.
Datív kötés: a kovalens kötés speciális
fajtája, ahol a kötő-elektronpárt nem egyenlő arányban adják az atomok. Pl. | C º O |.
(6 pont)
c) Fémes kötés:
Feltétele: DEN = 0 vagy kicsi
SEN = kicsi
pl. fémes elemek, pl. Fe, Na, Al és az ötvözetek, pl. sárgaréz, Cu és Zn
ötvözete.
Kialakulása: a fémek a
vegyértékhéjukon lévő kis számú (1, 2 vagy 3) elektronjukat leadva
nemesgázszerkezetű fémionná alakulnak, és a leadott elektronok (közössé válnak)
delokalizáltan helyezkednek el.
A fémes kötés: a fémionok (fématomtörzsek) és a vegyérték elektronokból
álló delokalizált elektronok közötti kötés.
Kristályrácsba rendeződnek, ez a
fémrács.
(6 pont)
Összesen: 20 pont
2. Kérdés: a) Tartalmi helyesség összesen: 20 pont
A vizsgázó felelete során a kérdésben
szereplő téma minden lényeges részletét önállóan tisztázza, a tanár által
feltett egy-két kiegészítő kérdésre helyesen felel.
b) Előadásmód,
logikai helyesség: 5 pont
A felelet minden része logikus
rendszerbe foglalt. A vizsgázó csak ritkán keresi a szavakat mondanivalója
megfogalmazásához.
Acetaldehid CH3COH
Aceton CH3 – CO – CH3
Ag-tükörpróba: csak az acetaldehidnél
van reakció; Ag-kiválás.
CH3COH + 2Ag+ + 2OH- = CH3COOH + 2Ag + H2O
C+1 = C+3 + 2e-
oxidáció
2Ag+ + 2e- = 2Ag
redukció
A kísérlet elvégzése, a tapasztalatok
megállapítása: 10
pont
A vizsgázó
szakszerűen elvégzi a kísérletet, tapasztalatai helyesek.
A kísérlet tapasztalatainak értelmezése: 5
pont
A vizsgázó a
kísérlet tapasztalatait hibátlanul értelmezi.
Szakmai nyelvezet, a mértékegységek, a jelrendszer
helyes használata: 5 pont
A vizsgázó
helyesen használja a szakkifejezéseket, mértékegységeket, illetve hibátlanul
alkalmazza a fizikai és kémiai jelrendszert.
A segédeszközök szakszerű használata 5
pont
A vizsgázó önállóan és helyesen használja a segédeszközöket (periódusos
rendszert, táblázatokat, grafikonokat stb.).
Összesen:
50 pont
VII. tétel
1.
A molekula alakja és polaritása:
a) CO2
| O = C = O| , AX2 = lineáris molekula, a kötésszög
180 o.
A kötések polárisak (DEN = 1,0), de mivel a molekula szimmetrikus, a
molekula apoláris lesz.
b) SO3
AX3 = síkháromszög alakú molekula, a kötésszög 120 o.
A kötések polárisak (DEN = 1,0), de mivel a molekula szimmetrikus, a
molekula apoláris lesz.
c) CH4
AX4 = tetraéder alakú molekula, a kötésszög 109,5 o.
A kötések polárisak (DEN = 0,4), de mivel a molekula szimmetrikus, a
molekula apoláris lesz.
d) H2O AX2E2 = V-alakú
molekula, a kötésszög 105 o.
A kötések polárisak (DEN = 1,4), de mivel a molekula aszimmetrikus, a
molekula poláris lesz.
e) NH3 AX3E = háromszög
alapú piramis alakú a molekula, a kötésszög 107 o.
A kötések polárisak (DEN = 0,9), de mivel a molekula aszimmetrikus, a
molekula poláris lesz.
(5
× 4 pont)
Összesen:
20 pont
2.
Kérdés: a)
Tartalmi helyesség összesen: 20 pont
A vizsgázó felelete során a kérdésben
szereplő téma minden lényeges részletét önállóan tisztázza, a tanár által
feltett egy-két kiegészítő kérdésre helyesen felel.
b) Előadásmód, logikai helyesség: 5 pont
A felelet minden része logikus
rendszerbe foglalt. A vizsgázó csak ritkán keresi a szavakat mondanivalója
megfogalmazásához.
CH3 – COOH
ecetsav.
CH3 – CH2 – OH
etil-alkohol.
cc. H2SO4
CH3 - COOH + CH3 – CH2 – OH CH3 – COO – CH2 – CH3 + H2O
etil-acetát
kellemes
illatú vegyület.
A kísérlet elvégzése, a tapasztalatok
megállapítása: 10
pont
A vizsgázó
szakszerűen elvégzi a kísérletet, tapasztalatai helyesek.
A kísérlet tapasztalatainak
értelmezése: 5
pont
A vizsgázó a
kísérlet tapasztalatait hibátlanul értelmezi.
Szakmai nyelvezet, a mértékegységek, a jelrendszer
helyes használata: 5 pont
A vizsgázó
helyesen használja a szakkifejezéseket, mértékegységeket, illetve hibátlanul
alkalmazza a fizikai és kémiai jelrendszert.
A segédeszközök szakszerű használata: 5
pont
A vizsgázó önállóan és helyesen használja a segédeszközöket (periódusos
rendszert, táblázatokat, grafikonokat stb.).
Összesen:
50 pont