7.1. A részletes követelményrendszer felépítése
A részletes követelményrendszer az ismereteket, összefüggéseket, tevékenységeket közép- és emelt szinten határozza meg. Az emelt szintű érettségi magában foglalja a középszintű követelmények teljesítését is. A táblázat emelt szint oszlopa a kizárólag emelt szinten teljesítendő követelményeket tartalmazza.
A középszintű vizsga ismeretanyaga nem több, mint amit a kerettanterv által megfogalmazott követelmények tartalmaznak. A kizárólag általános iskolában tanult témakörök anyagából (szervetlen kémia) azonban a sikeres vizsga letételéhez szükség van az általános iskolában és a középiskolában tanult ismeretek szintézisére.
Az emelt szintű követelmények ismeretanyaga több a középszintűénél, és többletet jelent az ismeretek számonkérésének mélysége is.
Ez a részletes követelményrendszer az adott szinten (közép-, illetve emelt) a konkrét ismereteket határozza meg. A tankönyvek és a felvételi feladatsorok összeállításánál ennek figyelembevétele elsőrendű szempont.
Az általános követelményrendszer másik fontos szempontja, hogy a kémia anyaga szellemében modern, gyakorlatias legyen.
7.2. A részletes követelményrendszer használata
A részletes követelmények a tudásanyagot a két szintnek megfelelően tartalmazzák. A középszint oszlopában azok az ismeretek, összefüggések, tevékenységek szerepelnek, amelyeket mindkét szinten számon kérhet az érettségi központilag összeállított része. A másik oszlopban feltüntetett követelmények kizárólag az emelt szinten vizsgázókra vonatkoznak.
A tudásanyag elemeire bontva, a műveleti szinteknek megfelelő kategorizálással jelenik meg. Az egyes információelemeket, összefüggéseket a követelményekben szereplőnél magasabb műveleti szinten is lehet tárgyalni, ha ezt a tanulócsoport összetétele lehetővé teszi, illetve, ha ezt a szaktanár koncepciója feltétlenül igényli. Egy-egy összefüggés a központi érettségi feladatban azonban csak a követelményben megadott szinten szerepelhet kérdésként.
Természetesen a tanítás sorrendjének a részletes követelményekben szereplő sorrenddel nem kell megegyeznie.
7.2.1. Fogalmi szint
E kategóriában soroltuk fel azokat a fogalmakat, tényeket, információkat, amelyekkel a tanítási-tanulási folyamat során a diákoknak meg kell ismerkedniük.
a) Ide tartoznak az egyszerű anyagismereti követelmények (pl.
az elemek, vegyületek közönséges fizikai tulajdonságai), amelyeket a
diákoknak tapasztalás során lenne célszerű elsajátítaniuk.
Példa a középszintű
próbamérés III. feladatából:
A víz, az ammónia és a metán
összehasonlítása
Töltse
ki a táblázat sorszámozott celláit!
|
H2O |
NH3 |
CH4 |
Halmazállapot
25 °C-on, standard nyomáson |
4. |
5. |
6. |
TÉMAKÖR |
|
VIZSGASZINT |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
Víz (H2O) –
Anyagszerkezet |
|
molekulaszerkezetét,
alakját, polaritását. |
|
– Tulajdonságok |
Fogalmi szint |
szín,
szag, halmazállapot, sűrűség és annak függése a
hőmérséklettől. |
|
2.5.2. Nitrogén-vegyületek 2.5.2.1.
Ammónia (NH3) |
|
|
|
–
Anyagszerkezet |
Értse |
a
molekula szerkezetét, polaritását, az ammónia rácstípusát. |
|
–
Tulajdonságok |
Fogalmi szint |
szín,
szag, halmazállapot, cseppfolyósíthatóság, oldhatóság. |
|
3.2. Szénhidrogének 3.2.1. Alkánok, cikloalkánok |
|
|
|
– Tulajdonságok |
Fogalmi szint |
szín,
szag, halmazállapot, oldhatóság. |
|
A táblázat megfelelő celláinak kitöltéséhez a víz, az ammónia, illetve a metán fizikai sajátságai közül a halmazállapotot kell ismerni.
b) Itt szerepelnek azok a tények, amelyeket a vizsgázóknak
ismerniük kell. Fontos megjegyezni, hogy a tanítási folyamatban - a helyi tantervtől függően - ezek a tények valamilyen
logikai rendszerbe is tartozhatnak, de az érettségi vizsgán elegendő ezeket tényszerűen
ismerni. Amennyiben ezeknek logikai kapcsolatait is érteni kell, azt a magasabb
műveleti szinteknél jelöltük.
Példa:
TÉMAKÖR |
|
VIZSGASZINT |
|
|
|
Középszint |
Emelt szint |
3.2.3.2 Természetes poliének |
Fogalmi szint |
kaucsuk, gumi, ebonit,
karotinoidok |
|
|
Értelmezze |
|
a kaucsuk és a vulkanizált kaucsuk (gumi, ebonit)
közötti szerkezeti különbséget, a
karotinoidok színének molekulaszerkezeti magyarázatát. |
A középszintű érettségin elegendő a vizsgázónak annyit tudnia, hogy a kaucsuk természetes polién, illetve a guminak is köze van a természetes poliénekhez. Az emelt szintű vizsgán már számon kérhető a kaucsuk poliizoprén láncának szerkezete, illetve a vulkanizálás lényege is. Ez azt jelenti, hogy a középszintű érettségire való felkészítés során elegendő felsorolásszerűen ismertetni a természetes poliéneket.
Példa a középszintű írásbeli
próbamérés V. feladatából:
Melyik sorban találhatók
kizárólag monoszacharidok?
A)
fruktóz, glükóz, szacharóz
B)
fruktóz, glükóz, ribóz
C)
szőlőcukor, répacukor, gyümölcscukor
D)
glükóz, cellobióz, szacharóz
E)
ribóz, cellulóz, glükóz
TÉMAKÖR |
|
VIZSGASZINT |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
3.6.
Szénhidrátok Csoportosítás |
Fogalmi szint |
mono-, di- és poliszacharidok |
|
3.6.1. Monoszacharidok –
Összegképlet |
Fogalmi szint |
CnH2nOn
(3 ≤ n ≤ 7) |
|
3.6.1.3.
Ribóz és 2-dezoxi-ribóz |
Fogalmi
szint |
összegképletük,
a nukleotidok építőkövei |
|
3.6.1.4.
Glükóz (szőlőcukor) |
Fogalmi
szint |
összegképlet |
|
3.6.1.5.
Fruktóz (gyümölcscukor) |
Fogalmi
szint |
összegképlet,
előfordulás gyümölcsök nedvében, kötötten a répacukorban |
|
A helyes válasz kiválasztásához a szénhidrátok csoportba sorolását kell tudni, ami követelményként konkrétan nem is szerepel, de a tananyag/követelményrendszer felépítéséből logikusan következik ennek ismerete.
c) Ebben a sorban tüntettük fel
azokat a fogalmakat is, amelyek ismerete nélkülözhetetlen bizonyos, magasabb
műveleti szinteken megkövetelt összefüggések magyarázatához.
Példa:
TÉMAKÖR |
|
VIZSGASZINT |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
Elektronszerkezet |
Fogalmi szint |
atompálya, s-, p-, d- és f-atompálya, a Pauli-elv
és a Hund-szabály kvalitatív ismerete, maximális elektronszám, alhéj
és héj, energiaminimum elve, alapállapotú
és gerjesztett atom, párosítatlan
(pár nélküli) elektron, elektronpár, telített és telítetlen héj, alhéj,
vegyértékelektron fogalma, atomtörzs,
nemesgázszerkezet |
alhéj és héj fogalma, |
|
Értse, értelmezze |
|
az atompályák elektronjainak maximális számát, az
alapállapotú atom elektronszerkezetének kiépülését az alhéjak energetikai
sorrendje alapján. |
|
Tudja |
|
felírni alapállapotú atom teljes
elektronszerkezetét az első négy
periódus elemeinél, megállapítani a telített héjak és alhéjak számát. |
A középszintű érettségi során az elemek alapállapotú atomjai elektronszerkezetének megállapításához elegendő a Fogalmi szint sorában szereplő fogalmakat tudni. (Ezek önmagukban is számon kérhetők.) Elegendő például az s-, a p-, a d- és az f-típusú atompályákat kvalitatíve ismerni. Ennek megfelelően a Pauli-elv pontos fogalma sem kérhető számon az érettségi dolgozatban, azonban a középszinten vizsgázó diáknak is tudnia kell, hogy egy atompályán legfeljebb két, ellentétes spinű elektron tartózkodhat.
Megkülönböztettük azokat a fogalmakat is, amelyeknek definícióját is számon kérhetik az érettségi vizsgán. Ilyen például a vegyértékelektron fogalma. Az atomtörzs, a héj és az alhéj kifejezések - amelyeket nem emeltünk ki a „fogalma” szóval - szerepelhetnek a feladatok szövegében, pontos definíciójuk viszont nem kérhető számon a középszintű vizsgán. Ugyanakkor emelt szinten már az „alhéj és héj fogalma” szerepel, tehát ezen a szinten ezek pontos definíciója is számon kérhető.
Példa a középszintű írásbeli
próbamérés V. feladatából:
Jelölje minden egyes feladat
esetében az egyetlen hibátlan válasz betűjelét!
Az
aminosavak:
A) mindig egy aminocsoportot tartalmaznak
B) vizes oldata savas kémhatású
C)
proton felvételére és leadására is képesek
D) vizes oldata semleges kémhatású
E)
mindig egy karboxilcsoportot tartalmaznak
TÉMAKÖR |
|
VIZSGASZINT |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
3.5.2. Aminosavak – Tulajdonságok |
Fogalmi szint |
amfotéria |
|
Az aminosavakra vonatkozó helyes állítás kiválasztásához az aminosav fogalmának ismerete mellett a kémiai tulajdonságokon belül az amfoter sajátságot kell tudni és érteni. A kémhatás nem kérdezhető, bár a helyes válasz megadásához tudni kell, hogy az aminosavak nem feltétlenül savas kémhatásúak (amire az elnevezésből lehetne következtetni), illetve semlegesek (ami az amfoter jellegből esetleg következtethető lenne).
7.2.2. Összefüggések, fontosabb kísérletek értelmezése
Külön tevékenységként tüntettük fel az összefüggéseket, amelyeket a tanítási-tanulási folyamat során részletesen meg kell magyarázni a tanulóknak.
a)
Ebben a sorban szerepelnek a legfontosabb összefüggések, folyamatok,
amelyek megértéséről az érettségi vizsgán számot kell adniuk a tanulóknak. A
különböző jelenségek értelmezése
során az összefüggéseket megfelelő kémiai egyenletekkel kell illusztrálniuk. Az
összefüggéseket az Fogalmi szint sorokban
felsorolt fogalmak felhasználásával kell kifejteniük.
Példa:
TÉMAKÖR |
|
VIZSGASZINT |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
Az ionok |
Fogalmi szint |
kation fogalma, anion fogalma |
ionsugár, ionizációs energia fogalma, jele,
mértékegysége; elektronaffinitás, jele, mértékegysége. |
|
Értse, értelmezze |
a kationok képződését atomokból, az anionok
képződését atomokból, elnevezésüket (-id). |
az atomok és a belőlük
képződő anionok, illetve kationok mérete közti kapcsolatot, az ionizációs
energia változását a periódusos rendszerben. |
|
Tudja |
jelölni elemek kationjait és felírni képződési
egyenletüket atomjaikból. jelölni
az elemek anionjait és felírni képződési egyenletüket atomjaikból. |
összehasonlítani az egy főcsoportba, illetve egy
periódusba tartozó elemeket első ionizációs energiájuk szerint. összehasonlítani
az adott nemesgáz szerkezetével egyező elektronszerkezetű ionok méretét. |
Minden vizsgázónak fel kell tudnia írni a kationok képződését egy tetszőleges (feltehetően a tanórán ismertetett) példaegyenlettel. Egy emelt szintű érettségire jelentkező vizsgázónak azt is értenie és tudnia kell, hogy a periódusokban, illetve a csoportokban hogyan változik az ionizációs energia. Az azonban már magasabbrendű műveletet jelent, ha a feladatlap által konkrétan megnevezett elem atomjából kell a megfelelő ion képződését megadni. Ugyancsak az értésnél magasabb szint, amikor a kérdésben konkrétan megadott elempárról kell eldönteni, hogy melyiknek nagyobb az ionizációs energiája.
TÉMAKÖR |
|
VIZSGASZINT |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
sók hidrolízise |
Értelmezze |
a hidrolízist az NH4Cl és a Na2CO3
példáján. |
|
|
Tudja |
|
megállapítani a sók hidrolízisét, megadni vizes
oldatuk kémhatását, jelölni
a folyamatot ionegyenlettel. |
Az érettségire való felkészítés során a hidrolízist a tanár tetszőleges példákon keresztül mutatja, mutathatja be. Ezek között azonban mindenképpen szerepelnie kell az ammónium-kloridnak és a nátrium-karbonátnak. A középszintű érettségi dolgozat e nehéz fogalmat csupán a két megjelölt vegyület hidrolízisének értelmezésével (kémhatás megadása, ionegyenletek, magyarázat) kérheti számon.
Csak az emelt szintű érettségi vizsga feladatsora tartalmazhat kérdést valamely - az ammónium-kloridtól és a nátrium-karbonáttól eltérő - só vizes oldatának kémhatására. Ennek megválaszolása azonban már az ismeretek alkalmazását igényli.
Példa a középszintű írásbeli
próbamérés III. feladatából:
Fejezze be a reakcióegyenleteket, ha lejátszódik kémiai reakció! Milyen a folyadék kémhatása?
H2O
+ H2O
TÉMAKÖR |
|
VIZSGASZINT |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
1.5.4. A kémiai reakciók típusai |
|
|
|
1.5.4.1. Sav-bázis reakciók |
Fogalmi
szint |
sav-bázis
fogalma Arrhenius szerint, értékűség, Brönsted-sav, Brönsted-bázis,
amfotéria, sav- és bázis erősség |
savállandó
és bázisállandó (Ks, Kb), disszociációfok |
|
Értse, értelmezze |
a Brönsted féle sav-bázis
párokat, a víz amfotériáját, kvalitatíve a sav- és báziserősséget |
Ks és Kb kapcsolatát az egyensúlyi koncentrációkkal,
valamint a Ks és Kb kapcsolatát |
A víz amfotériáját bemutató egyenlet a sav-bázis reakciók témakörben szerepel, a feladatban az egyenlet befejezésével, illetve a kémhatás megadásával arról kell számot adniuk a tanulóknak, hogy értik a vízmolekulák között lejátszódó reakció lényegét, és így a tiszta víz kémhatását.
Példa emelt szinten:
Tekintsük a három szénatomos, nyílt láncú, telített,
egyértékű aminokat! Miért a trimetil-amin forráspontja a legalacsonyabb?
TÉMAKÖR |
|
VIZSGASZINT |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
3.5. Nitrogéntartalmú szerves vegyületek |
|
|
|
3.5.1. Aminok – Tulajdonságok |
Értelmezze
|
|
az
op., a fp. és az oldhatóság halmazszerkezeti okait, az anilin oldhatóságát |
Az aminok ismerete csak emelt szinten követelmény. Az egyértékű, telített, nyíltláncú aminok felírását követően érteni kell az aminok forráspontjainak változását az amin rendűségétől függően.
b) E kategóriába kerültek azok a kísérletek is, amelyekkel tanári
demonstráció vagy
tanulókísérlet során - megfelelő felszerelés híján esetleg ábra alapján - meg kell ismerkedniük a
jelölteknek. Ezeket a kísérleteket, azok értelmezését tehát csupán tudniuk kell
a tanulóknak.
TÉMAKÖR |
|
VIZSGASZINT |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
2.5.2.1
Ammónia (NH3) |
|
|
|
–
Anyagszerkezet |
Értse |
a
molekula szerkezetét, polaritását, az ammónia rácstípusát. |
|
–
Tulajdonságok |
Fogalmi
szint |
szín,
szag, halmazállapot, cseppfolyósíthatóság, oldhatóság |
|
|
Értelmezze |
az op. és a fp., valamint
a cseppfolyósíthatóság anyagszerkezeti magyarázatát, a szökőkút-kísérletet. |
|
|
Tudja
értelmezni |
az
ammónia fizikai sajátságaival kapcsolatos egyszerű kísérleteket. |
|
A vizsgázónak pontosan tudnia kell a szökőkútkísérlethez felhasznált eszközöket, a kísérlet végrehajtásának lépéseit, a várható tapasztalatokat, és ezek alapján kell magyarázatot adnia az észlelt jelenségre.
Bármely más, az ammóniával kapcsolatos kísérlet alkalmazás szinten kérhető számon. Ekkor a feladatnak tartalmaznia kell a kísérlet részletes leírását (esetleg a tapasztalatokat is), s a vizsgázónak csupán a várható eredményeket, illetve a tapasztalatok magyarázatát kell megadnia.
Példa a középszintű írásbeli
próbamérés VI. feladatából:
Kémiaórán
szén-dioxiddal kísérletezünk. Egy
a)
Írja fel a mészkő és a sósav reakciójának egyenletét!
TÉMAKÖR |
|
VIZSGASZINT |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
2.6.2.2. Szén-dioxid (CO2) |
|
|
|
– laboratóriumi előállítás |
Tények, fogalmak, információk |
mészkőből sósavval |
|
Értse |
a laboratóriumi előállítás
egyenleteit |
|
A feladatban a CO2 laboratóriumi fejlesztéséről tanultakat, az előállítás reakcióegyenletét kell ismerni, érteni.
Példa:
TÉMAKÖR |
|
VIZSGASZINT |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
1.5.5.2. Elektrolízis |
Fogalmi
szint |
az
elektrolízis fogalma, pólusok az elektrolizáló cellában, olvadékelektrolízis,
vizes oldat elektrolízise |
|
|
Értse
|
az
elektrolizáló cella felépítését, az anód- és katódfolyamatot az elektrolizáló
cellában, az indifferencs elektródok között végbemenő (kis feszültséggel
történő) elektrolízis folyamatait a sósav, illetve az általa választott vizes
oldat elektrolízise esetében. |
az
indifferens elektródok között végbemenő (kis feszültséggel történő)
elektrolízis folyamatait a kénsav-, a NaCl-, a NaOH-, a Na2SO4-,
a ZnI2- és a CuSO4-oldat esetében, valamint az ebből
kikövetkeztethető esetekben; a NaCl-oldat Hg-katódos elektrolízisének
folyamatait. |
A nátrium-klorid-oldat higanykatódos elektrolízisekor lejátszódó folyamatok, reakcióegyenletek értése elegendő a feladat megoldásához. A feladat a reakcióegyenlet felírását konkrétan nem kéri, de a helyes egyenletek felírása is jó válasz a kérdésre. Reakcióegyenlet felírása nélkül szövegesen is elegendő leírni, hogy mi játszódik le és milyen termékek keletkeznek.
7.2.3. Az ismeretek, összefüggések alkalmazása
Külön sorban szerepelnek azok a tevékenységek, amelyeket a feltüntetett tények, fogalmak, illetve összefüggések alapján kell megoldania a vizsgázónak. Ezek elmélyítéséhez célszerű a tanítási folyamatba gyakorló órákat tervezni.
a) Ebben az oszlopban szerepelnek azok az összefüggések, illetve egyenletek,
amelyeknek lényegét az Összefüggések, fontos
kísérletek-nél megjelölt összefüggés alapján valamely tetszőleges (vagy ott
megjelölt) példán keresztül tárgyalni kellett a tanórán.
TÉMAKÖR |
|
VIZSGASZINT |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
1.5.5.1 Galvánelem |
Fogalmi szint |
a galváncella felépítése, elektród, anód és katód,
elektromotoros erő fogalma, jele, mértékegysége, standardpotenciál, jele, mértékegysége,
a standard hidrogénelektród, jelölése, standard fémelektród, jelölése. |
standardpotenciál fogalma, elektródpotenciál. |
|
Jelölje |
a Daniell-elemet. |
|
Értelmezze
és jelölje |
az
anódon és a katódon lejátszódó folyamatokat a Daniell-elemben. |
|
|
Értse |
az
elektromotoros erő és a standardpotenciálok kapcsolatát, a standard fémelektród
felépítését, a galvenelemek környezetvédelmi vonatkozásait. |
a
standard hidrogénelektród felépítését. |
|
|
Tudja jelölni |
egyszerű galvánelem felépítését,
a pólusok és az elektródfolyamatok kémiai egyenletének, illetve a
folyamat bruttó egyenletének felírásával. |
|
Tudjon értelmezni |
|
egyszerű kísérleteket a
galvánelemekkel kapcsolatban. |
|
Tudja megbecsülni |
a redoxireakciók irányát a
standardpotenciálok összehasonlítása alapján. |
|
Az érettségi vizsga tartalmazhat kérdést a Daniell-elemtől eltérő fémekből álló, standard galvánelemmel kapcsolatosan. Ehhez a tanítás-tanulás folyamatába célszerű betervezni olyan órákat, amelyen a tanulók több példán keresztül gyakorolják azt, hogy mi alapján lehet eldönteni a galvánelemekben lejátszódó folyamatokat.
Példa középszinten:
A következő megfordítható
folyamatban mely molekulák, illetve ionok viselkednek bázisként?
CO32–(aq)
+ H2O(f) HCO3–(aq) + OH–(aq)?
A)
csak a CO32–
B)
csak a H2O
C) a
CO32– és a HCO3–
D)
a CO32– és a OH–
E)
a HCO3– és a H2O
Példa az emelt szintű írásbeli próbamérés III.
feladatából:
A következő megfordítható
folyamatban mely molekulák, illetve ionok viselkednek savként?
PO43–(aq)
+ H2O(f) HPO42–(aq) + OH–(aq)
A) csak
a PO43–
B)
csak a H2O
C)
a PO43– és a HPO42–
D)
a PO43– és a OH–
E)
a H2O és a HPO42–
TÉMAKÖR |
|
VIZSGASZINT |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
1.5.4.1. Sav-bázis reakciók |
Fogalmi
szint |
sav-bázis
fogalma Arrhenius szerint, értékűség, Brönsted-sav, Brönsted-bázis,
amfotéria, sav- és bázis erősség. |
savállandó
és bázisállandó (Ks, Kb), disszociációfok. |
|
Értse, értelmezze |
a
Brönsted féle sav-bázis párokat, a víz amfotériáját, kvalitatíve a sav- és
báziserősséget. |
Ks és Kb kapcsolatát az egyensúlyi koncentrációkkal,
valamint a Ks és Kb kapcsolatát. |
|
Tudja felismerni |
a
Brönsted-féle sav-bázis párokat a tanult egyértékű savak, illetve bázisok,
valamint az NH4+, a CO32– és a
víz reakciójában. |
a Brönsted-féle sav-bázis párokat többértékű
savak és a víz reakciójában, a
Brönsted-féle sav-bázis párokat egyéb (pl. CO32– + H3O+)
reakciókban, az amfotériát megadott
egyensúlyi folyamatok alapján, a nemvizes közegben végbemenő sav-bázis
reakciókat megadott példák alapján. |
A sav-bázis párokat középszinten a követelményrendszerben megadott CO32– és H2O reakciója esetén kell megadni, és nem szerepelhet feladatban pl. az CH3COO– + H2O reakciójára vonatkozó hasonló kérdés. Emelt szinten már bármely egy vagy többértékű sav vagy bázis, így pl. a PO43– + H2O reakció esetén is feltehető a kérdés.
b) E kategóriába kerültek a számítási feladatok, amelyek a
mennyiségi ismeretek valamilyen szintű alkalmazását kérik számon. A
számításokban a feladat kémiai tartalma is többnyire új szituációban történő
alkalmazást jelent.
Példa a középszintű írásbeli
próbamérés V. feladatából:
Egy oldat 5,0
tömegszázalékos, ha
A)
50 g-ja
B)
50 cm3 oldatban 2,5 cm3 oldott anyag van
C)
50 cm3 oldatban
D)
E)
TÉMAKÖR |
|
VIZSGASZINT |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
4.3. Oldatok, elegyek, keverékek |
|
|
|
Oldatok,
elegyek, keverékek összetétele |
Fogalmi
szint |
tömegszázalék,
térfogatszázalék, anyagmennyiség-százalék (mólszázalék); anyagmennyiség-koncentráció
jele, mértékegysége; az oldhatóság megadása tömeg%-ban és |
tömegtört,
térfogattört, anyagmennyiségtört (moltört), tömegkoncentráció, jele,
mértékegysége |
Értse |
a
következő összefüggéseket: % (m/m) % (V/V) % (n/n) cB = |
a
következő összefüggéseket: wB = φB = xB = ρB = |
|
|
Tudja alkalmazni |
a
tömegszázalékkal kapcsolatos összefüggést a folyadékelegyek és porkeverékek összetételével kapcsolatban, a
térfogatszázalékkal kapcsolatos összefüggést a gázelegyek összetételével kapcsolatban, az anyagmennyiség-százalékkal
kapcsolatos összefüggést (és kapcsolatát a térfogatszázalékkal) a gázelegyek összetételével
kapcsolatban, az anyagmennyiség-koncentrációval kapcsolatos összefüggést az
oldatok készítésével és egyéb, oldatokkal kapcsolatos feladatok
megoldásánál. |
a
tömegszázalékkal, illetve tömegtörttel kapcsolatos összefüggést a
folyadékelegyek, porkeverékek és gázelegyek összetételével kapcsolatban, a
térfogatszázalékkal, illetve térfogattörttel kapcsolatos összefüggést
gáz- és folyadékelegyekkel kapcsolatos számításokban, folyadékelegyeknél
térfogati kontrakciót, az anyagmennyiség-százalékkal, illetve törttel kapcsolatos
összefüggést gázelegyek, por-keverékek és oldatok összetételével kapcsolatban,
a tömegkoncentrációval kapcsolatos összefüggést az oldatok
készítésével és egyéb, oldatokkal kapcsolatos feladatok megoldásánál. |
A helyes válasz kiválasztásához a tömegszázalék
fogalmát kell ismerni, alkalmazni.
Példa az emelt szintű
írásbeli próbamérés VII/3. feladatából:
20 °C hőmérsékleten a telített kalcium-klorid oldat 42,63 tömeg%-os.
Telített oldat úgy készíthető, hogy
TÉMAKÖR |
|
VIZSGASZINT |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
4.3. Oldatok, elegyek, keverékek Egyéb oldatokkal kapcsolatos feladatok |
|
|
|
Tudja
|
hogyan kell oldatot készíteni: –
vízmentes anyagból és oldószerből –
hígítással, töményítéssel –
keveréssel |
hogyan kell oldatot készíteni kristályvíztartalmú
anyagból |
|
|
Tudja alkalmazni |
a
tömegszázalékkal kapcsolatos összefüggést a folyadékelegyek és porkeverékek összetételével kapcsolatban, a térfogatszázalékkal kapcsolatos
összefüggést a gáz-elegyek
összetételével kapcsolatban, az anyagmennyiség-százalékkal kapcsolatos
összefüggést (és kapcsolatát a térfogatszázalékkal) a gázelegyek összetételével kapcsolatban, az anyagmennyiség-koncentrációval
kapcsolatos összefüggést az oldatok készítésével és egyéb, oldatokkal kapcsolatos
feladatok megoldásánál. |
a tömegszázalékkal,
illetve tömegtörttel kapcsolatos összefüggést a folyadékelegyek, porkeverékek
és gázelegyek összetételével kapcsolatban, a térfogatszázalékkal,
illetve térfogattörttel kapcsolatos összefüggést gáz- és folyadékelegyekkel
kapcsolatos számításokban, folyadékelegyeknél térfogati kontrakciót,
az anyagmennyiség-százalékkal, illetve törttel kapcsolatos összefüggést
gázelegyek, por-keverékek és oldatok összetételével kapcsolatban a
tömegkoncentrációval kapcsolatos összefüggést az oldatok készítésével
és egyéb, oldatokkal kapcsolatos feladatok megoldásánál alkalmazni az
oldhatósági adatokat az oldhatóság hőmérséklet-függésével kapcsolatos
feladatokban, kristályvízmentes és kristályvizes sók esetén |
Tudja
|
átszámítani
a kétféle oldhatósági adatot. |
A tömegszázalékkal és a kristályvizes sóból való oldatkészítéssel kapcsolatos összefüggések együttes alkalmazása vezet a feladat megoldásához.
c) Itt szerepelnek azok a kísérletek is, amelyek a természetben megfigyelhető jelenségeket,
az anyagok tulajdonságait igazolják. Ilyen jellegű kísérletekkel a tanórán - tanári demonstráció vagy
tanulókísérlet keretében - találkozniuk kell a diákoknak. Az érettségi dolgozatban szereplő leírás
alapján a megadott tapasztalatot kell
értelmezni vagy (elsősorban emelt szinten) meg kell becsülni a kísérlet
eredményét. Mindezekhez a korábbiakban felsorolt fogalmakat,
összefüggéseket, illetve más témakörökben tanult összefüggéseket kell felhasználnia
a vizsgázónak.
Példa a középszintű írásbeli
próbamérés VI. feladatából:
Kémiaórán
szén-dioxiddal kísérletezünk. Egy
Mi történik és
miért, ha a gázt meszes vízbe vezetjük? Írja fel a reakcióegyenletet! Hány g
termék keletkezik, ha 1,00 dm3 standard nyomású, 25 °C-os gázt vezetünk a meszes vízbe?
TÉMAKÖR |
|
VIZSGASZINT |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
2.6.2.2. Szén-dioxid (CO2) |
|
|
|
–
Tulajdonságok |
Értse |
a
reakcióját vízzel (a vízoldékonyság magyarázatát), a reakcióját
lúgoldatokkal, kimutatását meszes vízzel. |
|
4.4. Számítások a kémiai képlettel és a kémiai
egyenlettel kapcsolatban |
|
|
|
Sztöchiometria |
Értse |
a kémiai egyenlet jelentéseit. |
|
Tudja |
használni a reakcióegyenleteket
a sztöchiometriai számításokban, alkalmazni az oldatok összetételével,
a termelési százalékkal és a szennyezettséggel kapcsolatos összefüggéseket
a kémiai számításokban. |
meghatározni
porkeverékek és gázelegyek összetételét, szerves és szervetlen vegyületek
összetételének (képletének) meghatározását a reakcióegyenlet alapján. |
A kémiaórán elvégzett kísérlet alapján kell a tapasztalatokat megfogalmazni. A lejátszódó folyamat egyenletét tudni és érteni kell, és ennek felírása ad lehetőséget a számítások elvégzésére az alapvető sztöchiometriai ismeretek alapján.
Példa a középszintű írásbeli
próbamérés VII. feladatából:
A termitreakcióban fém alumínium reagál
vas(III)-oxiddal a következő kiegészítendő reakcióegyenlet szerint:
Al(sz) + Fe2O3(sz) = Al2O3(sz)
+ Fe(sz)
a) Rendezze a lejátszódó folyamat
reakcióegyenletét! Számítsa ki a reakcióhőt!
b) Mekkora hő szabadul fel,
ha
ΔkH(Fe2O3)
= –823 kJ/mol, ΔkH(Al2O3) = –1670 kJ/mol
TÉMAKÖR |
|
VIZSGASZINT |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
1.5.1.2. Reakcióhő |
Fogalmi
szint |
reakcióhő
fogalma, jelölése (ΔrH),
mértékegysége, előjele; képződéshő fogalma, jelölése, mértékegysége; Hess
tétele. |
|
|
Értse |
a reakcióhő kiszámításának
módját képződéshő adatok alapján. |
a
Hess-tétel érvényességének magyarázatát (energiamegmaradás) és
alkalmazásának lehetőségeit. |
4.5. Termokémia |
Tudja |
meghatározni a reakcióhőt
a képződéshőkből, használni a reakcióhőt az egyszerű sztöchiometriai számításokban. |
használni
a kötési energia, a rácsenergia, a hidratációs energia, az ionizációs
energia és az elektronaffinitás adatokat reakcióhő és képződéshő kiszámításához,
meghatározni a reakcióhőt, a képződéshőt egyszerű körfolyamat segítségével. |
Bár a feladat a termitreakción alapszik, a kísérlet pontos ismerete nem szükséges, mert a reakció lényegét kifejező egyenlet adott. Az egyenlet rendezését követően az egyenlet alapján a reakcióhő számítását képződéshőkből tudni és alkalmazni kell.
Példa az emelt szintű
írásbeli próbamérés VII/2. feladatából:
Egy rézből és ezüstből álló ötvözet összetételét
szeretnénk meghatározni. Az ötvözet 23,5 g-os mintáját tömény salétromsavban
feloldottuk, majd az oldatot (a gáz eltávozása után) felhígítottuk, majd 10,0
A-es átlagos áramerősséggel 4825 másodpercig elektrolizálva választottuk le az
oldatban levő összes fémiont. Mekkora volt az ötvözet tömegszázalékos
összetétele?
TÉMAKÖR |
|
VIZSGASZINT |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
2.7.3.2. Rézcsoport (Cu, Ag, Au) – kémiai tulajdonságok |
Értse |
a reakciójukat oxigénnel,
a reakcióképességüket oxidáló és nem oxidáló savakkal. |
az oxidáló és nem oxidáló
savakkal végbemenő reakciók egyenleteit. |
1.5.5.3. Elektrolízis |
Értse
|
az
elektrolizáló cella felépítését, az anód- és katód-folyamatot az
elektrolizáló cellában, az indifferens elektródok között végbemenő (kis
feszültséggel történő) elektrolízis folyamatait a sósav, illetve az általa
választott vizes oldat elektrolízise esetében. |
az
indifferens elektródok között végbemenő (kis feszültséggel történő)
elektrolízis folyamatait a kénsav, a NaCl-, a NaOH-, a Na2SO4-,
a ZnI2- és a CuSO4-oldat esetében, valamint az ebből
kikövetkeztethető esetekben; a NaCl-oldat Hg-katódos elektrolízisének
folyamatait. |
4.8. Elektrokémia |
Tudja alkalmazni |
az
elektrolízis tanult, illetve megadott elektródfolyamatait egyszerű
sztöchiometriai számításokban. |
a feladatban megadott,
illetve tanultakból kikövetkeztethető elektródfolyamatokat egyszerű
sztöchiometriai számításokban, a Faraday-törvényeket a sztöchiometriai
számításokban tanult, illetve megadott elektród-folyamatok esetén. |
A feladat első lépéséhez elegendő annak ismerete, hogy az ezüst és a réz is oldódik tömény salétromsavban (az egyenletek felírására nincs szükség). A keletkező híg oldatban az elektrolízis során lejátszódó folyamatokra az elektrolízisre vonatkozó általános szabályok alapján lehet következtetni. A számítás elvégzéséhez pedig az elektrolízis mennyiségi törvényeinek alkalmazásán túl a tömegszázalék ismeretére, alkalmazására van szükség.
7.2.4. Több témakörhöz tartozó ismeret összekapcsolása, alkalmazása
Számos feladat – esettanulmány, elemző feladat, táblázatos feladat, számítási feladatok stb.– megoldása azt igényli, hogy a tanulók a különböző témakörökben tanult fogalmakat, összefüggéseket összekapcsolják, összehasonlítsák.
a) Ebbe a kategóriába tartozik a különböző
témakörökben megtanult ismeretek együttes alkalmazása, összehasonlítása. Ez
néhány esetben a követelményrendszerben konkrétan meg is fogalmazódik.
TÉMAKÖR |
|
VIZSGASZINT |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
3.4.1.1. Alkoholok |
Fogalmi szint |
alkohol fogalma. |
|
– Tulajdonságok |
Tudja |
viszonyítani a különböző
alkoholok op-ját, fp-ját a megfelelő moláris tömegű alkánokéhoz. |
becsülni különböző
alkoholok fp- és op.-viszonyait, oldhatóságát. |
Középszinten el kell tudni döntenie a vizsgázónak, hogy pl. az etanol vagy a propán olvadáspontja és forráspontja-e a magasabb, míg emelt szinten több alkohol és alkán olvadás- és forráspontjának sorrendbe állítása vagy megadott értékek megfelelő alkoholhoz és alkánhoz való rendelése is számon kérhető. Mindkét esetben az alkánokról és az alkoholokról tanult ismereteket is fel kell idézni ahhoz, hogy a megfelelő összehasonlítást elvégezze a tanuló.
Példa az emelt szintű
írásbeli próbamérés V. feladatából:
Tekintsük a három
szénatomos, nyílt láncú, telített, egyértékű aminokat!
Melyiknek a legalacsonyabb a
forráspontja (a vegyület nevével válaszoljon)? Miért?
TÉMAKÖR |
|
VIZSGASZINT |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
3.5. Nitrogéntartalmú szerves vegyületek 3.5.1. Aminok |
|
|
|
– Tulajdonságok |
Fogalmi
szint |
|
szín,
szag, halmazállapot, oldhatóság. |
Értelmezze |
|
az op., a fp. és az oldhatóság halmazszerkezeti
okait, az anilin oldhatóságát. |
|
Tudja összehasonlítani |
|
az izomer aminok (primer,
szekunder, tercier) fp.-ját, a fp.-ot a megfelelő moláris tömegű alkánokéval. |
A korábban szereplő példában („Miért a trimetil-amin forráspontja a legalacsonyabb?”) csak értelmezni kell a halmazszerkezeti okokat egy adott amin esetén, ebben az esetben azonban az egyértékű, telített nyíltláncú aminok felírását követően érteni és alkalmazni kell az aminok forráspontjainak változását az amin rendűségétől függően.
b) Ugyancsak a különböző
témakörökben szerzett ismereteket kell alkalmazni és közöttük az összefüggést
megtalálni számos összetett feladatokban. Ez konkrétan a követelményrendszerben
nem fogalmazódik meg, de logikusan következik annak tartalmából. Ez elsősorban
az emelt szintű feladatokban jelenik meg, mivel ez már a kémiai ismeretek egy
magasabb szintű alkalmazását igényli.
Példa az emelt szintű
írásbeli próbamérés VI. feladatából:
Hogyan változik (nő, csökken
vagy nem változik) a 0,1 mol/dm3 koncentrációjú KOH-oldat pH-ja, ha
– pH = 1-es
HNO3-oldatot öntünk hozzá?
– fémkáliumot dobunk bele?
– réz-szulfát-oldatot öntünk hozzá?
TÉMAKÖR |
|
VIZSGASZINT |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
4.7. Kémhatás |
Tudja |
alkalmazni
az egész számú pH és az erős savak és bázisok vizes oldatának [H+]-ja
és [OH–]-ja közötti kapcsolatot a kémiai számításokban. |
az egész számú pH-val kapcsolatos
egyszerű számításokat erős és gyenge savak, illetve bázisok esetén, a
közömbösítési reakciók alapján történő sztöchiometriai számításokat. a
sav-bázis titrálással kapcsolatos feladatokat, a különböző pH-jú erős sav-,
illetve lúgoldatok összekeverésével kapcsolatos egyszerű számításokat. |
2.7.1. Az s-mező fémei |
|
|
|
– Tulajdonságok |
Értse |
a
viselkedésüket levegőn |
peroxid
képződését, reakcióikat lúgoldatokkal. |
2.7.3.2. Rézcsoport (Cu, Ag, Au) |
|
|
|
– Ionjaik |
Értse |
|
a réz(II)- és az ezüstionok reakcióját NaOH-dal, illetve
ammóniaoldattal (csapadék, illetve komplexképződés). |
A feladatban az oldat [OH–] koncentrációjának változására kell következtetni a lejátszódó reakciók alapján. A feladat az ismeretek szintézisét igényli, hiszen fel kell ismerni, hogy itt a közömbösítéskor végbemenő folyamatokat, a nátrium vízzel/híg lúggal történő reakcióját és a CuSO4 - NaOH között lejátszódó reakciót kell alkalmazni, és ebből megállapítani, hogy változik-e és hogyan az oldat [OH–] koncentrációja.
c) A
grafikonok, táblázatok, periódusos rendszer használatára vonatkozóan is
szerepelnek követelmények. Általánosan elvárható a grafikonokból,
táblázatokból nyerhető információk és a tanult ismeretek alkalmazása, a
közöttük levő összefüggések felismerése, következtetések levonása.
TÉMAKÖR |
|
VIZSGASZINT |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
1.4.2.4. Homogén rendszerek |
Fogalmi szint |
elegy, oldat. |
|
– Oldatok |
Tudjon |
elemezni oldhatósági grafikonokat,
használni oldhatósági táblázatokat. |
oldhatósági grafikonokat készíteni. |
Középszintű vizsgán a feladat kérdései vonatkozhatnak grafikonból leolvasható adatokra, például az oldhatóság hőmérsékletfüggésére adott oldott anyag esetén, az oldhatóság változásának mértékére, táblázatból kikereshető oldhatósági adatra stb.
Példa a középszintű írásbeli
próbamérés II. feladatából:
A,B,C,D egy-egy elem
alapállapotú atomjainak elektronszerkezetét jelöli:
A: 1s22s22p63s1
B: 1s22s22p6
3s23p64s2
C: 1s22s22p4
D: 1s22s22p63s23p5
Vizsgáljuk meg a felsorolt
elemek egymással alkotott vegyületeit!
A és D vegyületének a) hétköznapi neve: ……………….
b) vizes oldatának kémhatása:
………………
TÉMAKÖR |
|
VIZSGASZINT |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
1.1. Atomszerkezet |
|
|
|
2.3.2. Halogén-vegyületek |
|
|
|
– Csoportosítás |
Tudja |
csoportosítani a tanult kloridokat. |
csoportosítani
a tanult halogenideket, felismerni az átmeneti kötéstípusú halogenideket
fizikai adataik alapján. |
2.3.2.2. Kősó (NaCl) |
|
|
|
– Tulajdonságok |
Fogalmi
szint |
szín,
szag, halmazállapot, oldhatóság. |
A feladat megoldásához
többirányú ismeretre van szükség. Az A és D elemet a periódusos rendszer
segítségével kell azonosítania a vizsgázónak, felhasználva, hogy az elektronszerkezetből
az elektronszám, így a protonszám és a rendszám is meghatározható, majd a két
elemből létrejövő vegyületet (NaCl) kell felismerni, tudni annak hétköznapi
nevét, és a nátrium-kloridról, illetve a sókról tanultak alapján következtetni
vizes oldatának semleges kémhatására.
d) Az egyes témakörök esetén gyakran
megfogalmazódik az a követelmény, hogy a tanult fogalmakat, összefüggéseket a
tanulók mindennapi információkban is felismerjék, az aktuálisan felmerülő,
kémiai ismereteket igénylő problémák (környezetvédelem, energiagazdálkodás,
szenvedélybetegségek, vegyipari technológiák stb.) lényegét megértsék, az
egyszerűbb logikai összefüggéseket értelmezzék.
TÉMAKÖR |
|
VIZSGASZINT |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
2.3.2.1. Hidrogén-halogenidek (HF, HCl, HBr, HI) |
|
|
|
– Előfordulás, előállítás, felhasználás |
Tudja értelmezni |
a HCl előfordulásával, előállításával,
felhasználásával, környezet- és egészségkárosító hatásával kapcsolatos
információkat. |
a hidrogén-halogenidek előfordulásával,
előállításával, felhasználásával kapcsolatos információkat. |
A középszintű vizsgán a HCl-dal, az emelt szintű vizsgán az összes hidrogén-halogeniddel kapcsolatosan szerepelhet olyan szöveg, egyenlet, amelyben fel kell ismernie a tanulónak a kémiai információt, és azzal kapcsolatos kérdésekre a szöveg, illetve az adott témakörben tanultak felhasználásával tudnia kell válaszolni.
Példa a középszintű írásbeli
próbamérés I. feladatából:
Olvassa el az alábbi
szöveget!
1996. május. A berlini Potsdam téren bemutatják a Daimler-Benz konszern legújabb kisteherautóját, a Necar II-t, amelyet benzin helyett hidrogén és oxigén egyesüléséből keletkező villamos energia hajt. … Ez a kétféle gázt elválasztja egymástól, de mivel a hidrogén elektronokat akar leadni, az oxigén viszont elektronokat akar felvenni, a hártyán át villamos áram folyik. Az újfajta gépkocsi a szennyező kipufogógázok helyett vizet meg oxigént bocsát a levegőbe, és a hagyományos belső égésű motorokhoz képes kétszer nagyobb hatásfokkal alakítja át a tüzelőanyag vegyi energiáját villamossággá. ...
Válaszolja meg a szöveg
tartalma, illetve a kémiában tanultak alapján a következő kérdéseket!
–
Írja fel azt a kémiai folyamatot, ami a szövegben leírt energiatermelés alapja!
–
Miért fontos, hogy az oxigént és a hidrogént megfelelő fóliával elválasszák
egymástól?
– A
gázüzemű vagy a fent említett kísérleti gépjármű szennyezi-e kevésbé a
környezetet? Miért?
TÉMAKÖR |
|
VIZSGASZINT |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
2.1. Hidrogén |
|
|
|
– Tulajdonságok |
Értse |
a reakcióképességének magyarázatát, reakcióit
nemfémekkel, fém-oxidokkal, a
durranógáz-reakció végre-hajtásának módját, annak gyakorlati jelentőségét. |
a
reakcióit fémekkel. |
Egyéb |
Tudja használni |
a hidrogénről tanultakat a
mindennapi jelenségek, információk értelmezésében. |
|
3.10. Energia-gazdálkodás |
|
|
|
– Alternatív energiaforrások |
Tudja
értelmezni |
leírás alapján az adott energiaforrás (pl. tüzelőanyag
cella) alkalmazását, előnyeit és hátrányait. |
A feladat megoldása során fel kell ismerni, hogy az energiatermelés alapja a hidrogén és oxigén reakciója, ami valójában szerepel is a szövegben. A hidrogén és az oxigén közötti reakció hevességének, az ún. durranógáz reakciónak az ismerete szükséges a második kérdés megválaszolásához. A harmadik kérdésre a válasz egyrészt a szövegből, másrészt a hidrogén, illetve a benzin égéstermékeinek ismeretében is logikusan kikövetkeztethető.
Példa az emelt szintű
írásbeli próbamérés I. feladatából:
Olvassa el az alábbi
szöveget!
… A klór elleni támadások
legújabb célpontja a PVC. A PVC napjaink egyik legtöbbet használt polimerje. Jó
tulajdonságainak (tartósság, tisztíthatóság) köszönhetően ablakkeretek,
lefolyócsövek, palackok, gépkocsi ülések stb. készülnek belőle. A PVC elleni
támadások alapja egyrészt az, hogy a gyártásához használt alapanyag rákkeltő
hatású, másrészt a PVC-ből készült tárgyak égésekor mérgező gázok: a HCl és
dioxinok (a dioxinok rendkívül mérgező vegyületek, pl. C12H4Cl4O3)
kerülhetnek a levegőbe. …
Válaszolja meg
a szöveg tartalma, illetve a kémiában tanultak alapján a következő kérdéseket!
–
Mi a PVC kémiai elnevezése?
–
Közvetlenül melyik vegyületből és milyen típusú reakcióval lehet előállítani
PVC-t? Írja le a reakció egyenletét!
TÉMAKÖR |
|
VIZSGASZINT |
|
|
Középszint |
Emelt szint |
|
3.3. Halogéntartalmú szénhidrogénekagok |
|
|
|
– Kémiai reakciók |
Fogalmi szint |
polimerizáció (vinil-klorid). |
Szubsztitúció, elimináció, Zajcev-szabály. |
– Egyéb |
Tudja használni |
a halogénezett szénhidrogénekről
tanultakat a mindennapi jelenségek, információk értelmezésében. |
|
3.9.2.1. Polimerizációs műanyagok |
Fogalmi szint |
polietilén, plipropilén, teflon, PVC, polisztirol,
műgumi, felhasználásuk. |
plexi és felhasználásuk. |
|
Tudja felírni |
|
a polimerizáció egyenletét
adott monomer esetén. |
3.9.2.4. Egyéb |
Tudja használni |
a műanyagokról tanultakat
a mindennapi jelenségek, információk értelmezésében. |
|
A kérdésekre a válasz a halogénezett szénhidrogének, illetve a polimerizációs műanyagok témakörben tanultak alapján adható meg, a feladatban szereplő szövegrészből nem következtethető ki. Ugyanakkor ezeknek a kérdéseknek a megválaszolása tükrözi azt, hogy ezt a cikkrészletet elolvasva a tanuló a kémiai hátteret is érti-e.